Tambah Senang, Kurang Tenang

Posted by mije Rabu, 22 September 2010 0 komentar
Assalamualaikum w.b.t. Di pasar malam semalam ada seorang budak sedang menangis teresak-esak, lalu datang seorang pakcik tua bertanya,  “Mengapa adik menangis?”, lalu budak itu menjawab “Duit saya hilang...” “Berapa duit kamu hilang?”, tanya pakcik itu lagi. “Seringgit,” jawab budak itu teresak-esak sambil tangan mengesap air mata yang keluar.

Atas dasar kasihan, pakcik tersebut menyeluk saku dan memberikan seringit kepada budak tersebut. “Nah, ini duit seringit mengantikan duit kamu yang hilang tadi. Dah, jangan menangis lagi yer.” Budak itu terus berlalu dari situ.

Namun, belum jauh berjalan, budak itu menangis lagi, kali ini lebih kuat. “Kenapa pula ni?, bukankah pakcik dah ganti duit kamu yang hilang tadi?”. “Sebab itulah saya menangis, sekiranya duit saya tidak hilang, tentu sekarang saya dah ada 2 ringgit. Tapi sekarang ada seringgit sahaja,” jawabnya terus menangis..Waaaaaaa”..

Pengajaran :- Ramai manusia yang tidak bersyukur dengan apa yang ada. Jika miskin, merintih inginkan kekayaan. Tetapi bila kaya, hati terus gelisah kerana hendakkan lebih kekayaan. Kekadang tambah senang, menjadikan kita kurang tenang. Sekian..Wassalam.Sama2 ambil iktibar.
Adsense Content. bottom of article

0 komentar:

Posting Komentar