Petua Untuk Pelajar

Posted by mije Sabtu, 27 Maret 2010 0 komentar

1.Banyakkan bertanya kerana dengan bertanya akam mendapat penjelasan menambah kepastian, meransangberfikir, menghilangkan keraguan dan mendapatkan perhatian.

2.menghormati ibubapa merupakan unsur terpenting yang menjadikan sseorang pelajar itu cemerlang kerana jasa dan doa ibubapa sentiasa mengiringi hidup seseorang anak.

3.masa belajar yang paling baik ialah ketika tidak rasa penat, tidak lapar dan tidak terlalu kenyang. Seelok-eloknya pada waktu awal subuh yang hening lagi damai.


4.yakin pada kebolehan dan kemampuan sendiri akan menjadi anda cemerlang. Yakinlah jika orang lain boleh mengapa tidak anda? Keyakinan yang tinggi diiringi dengan usaha yang jitu.

5.tumpukan deria dengar dan deria lihat dalam kelas , catat nota penting dan serta mengulangkaji. Ulanganrakaman yang didengar, dilihat dan catat dapat kuatkan proses ingatan minda.

6.pemilihan masa yang sesuai untuk belajar adalah penting. Buat jadual yang teratur dengan mengagihkan masa untuk belajar dan mengulangkaji, beridah dan merehatkan minda.

7.masa belajat tidak semestinya lama tapi berkesan. Belajar sepanjang masa tanpa rehat akan lemahkan minda anda. Utamakan kualiti belajatr dan kuantiti masa belajar.

8.pelajar bertanggungjawab atas kejayaan mereka, mereka boleh rajin, sederhana dan memalaskan diri sendiri. Bukan guru, bukan keluarga, bukan kawan tapi diri sendiri.

9.pelajar cemerlang tidak semestinya berada pada kedudukan no 1 dan ke atasi orang lain tetapi yang dapat mengatasi prestasi sendiri dan menjadikan hari ini lebih baik daripada semalam.

10.pelajar cemerlang sentiasa ceria, bersemangat, berpersonaliti, berdsiplin, berdaya saing dan berjiwa besar serta dapat beri tumpuan terhadap apa yang disampaikan guru.

11.kecemerlangan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Palajar biasa, keluarga biasa, sekolah biasa tidak mustahil sekiranya mereka berusaha dengan LUAR BIASA.

12.punca mudah lupa ilah persamaan antara matapelajaran, rehat yang tidak cukup antara belajar dan menghafal. Tidak minat matapelajaran dan tidak faham tajuk.

13.pelajar perlu tahu menggunakan bakat atau potensi diri untuk memajukan diri dalam bidang yang diceburiberpandukan kepada cita-cita, keinginan dan usaha yang berterusan.

14.para pelajar tidak semertinyamenjadi yang terbaik tetapi, apa sahaja yang mereka lakukan mestilah dilakukan dengan sebaik mungkin supaya hasilnya memuaskan.

15.dorongan syarat penting untuk berjaya, setiap kali dorongan muncul bertambahlah perlakuan untuk belajar. Sebaliknya semakin kurang dorongan semakin turun minat.

16.ulangkaji, faham dan hafal merupakna kamus cemerlang sebabnya pelajar akan terlupa 60% daripada pelajaran yang dipelajari jika tidak dilakukan 3 perkar tersebut.

17.pelajar cemerlang mengusai kemahiran membaca, mendengar, mengingat, mencacat, mengulangkaji, berfikir dan menjawab mengikut kehendak soalan.

18.ikatlah ingatan tentang apa yang dipelajari dengan cataatan atau nota sebab pelajar yang bergantung kepada ingatan semata-mata tanpa catatan akan menanggung risiko kelupaan.

19.untuk kesihatan dan minda cemerlang, amalkan pemakan seimbang seperti madu lebah, krismis, susu, kacang soya, halba serta selalu berwuduk ketika belajar.

20.masa adalah kehidupan. Mereka yang hidup pintar hidup dengan masa sedangkan pelajar yang malas menggunakan masanya untuk mencipta kegagalan dialam jaga.

21.kecemerlangan dengan azam. Ibu Imam Hambali menangis melihat kekuatan azam anaknya pergi ke majlis ilmu tanpa berbekal apa-apa tapi sampai ke kelas sebelum orang lain bangun tidur.

22.membaca tangga kejayaan. Orang lemah belajr membaca, orangcemerlang membaca utk belajar. Tiada pelajar yg bodoh, yang ada hanya pelajar yang melakukan kerja-kerja bodoh.

23.kita hanya berusaha, Tuhan yang menetukan. Ketentuan tuhan bergantung pada apa yang kita lakukan, selagi tekun kita berusaha lagi luaslah peluang untuk berjaya.

24.pelajar cemerlang menumpukan kepada perkara-perkara penting walaupun kurang seronok. Pelajar yg gagal menumpukan kepada keseronokan shj walaupun tidak penting

25.adab belajar cemerlang ialah bersih hati, betul tujuan, mengelak gangguan, tahu tujuan, tidak sombong dgn ilmunya, tak abaikan pelajaran dan belajar dengan sistematik.
Adsense Content. bottom of article

0 komentar:

Posting Komentar