Widget yang perlu ada pada blogspot

Posted by mije Minggu, 14 Maret 2010 0 komentar


Pada entri kali ini, gua ingin berkongsi sedikit pandangan tentang penggunaan widget yang sesuai pada blog. Pandangan ini adalah berdasarkan pengalaman yang seterusnya membawa kearah proses penambahbaikan. Dan proses ini adalah berterusan demi kepuasan visitors.

Seperti yang kita semua maklum, widget ataupun gadget ini merupakan satu elemen tambahan yang sangat penting didalam blog. Penggunaan widget mampu menambahkan lagi seri sesebuah blog. Kata oranglah.


Biasanya, jika kita baru pertama kali membina blog, kita jadi keliru dan tidak tahu widget apa yang sepatutnya di pasang pada blog dan ada juga yang mungkin terlalu seronok hingga terlupa yang blog telah dipenuhi dengan widget di segenap ruang.

Semakin banyak widget yang di pasang, semakin lambatlah masa untuk proses loading page blog kita. Bagi pengguna blogspot, kita tidak boleh membandingkan masa untuk proses loading dengan pengguna wordpress kerana berbeza dari segi proses download dari hosting.

Dalam memilih widget yang sesuai, perkara paling penting sekali yang perlu kita faham adalah kegunaan dan apa fungsi widget tersebut, dan adakah ianya dapat membantu kita dan juga visitors yang masuk dan membaca entri yang ada didalam blog sama ada dapat menaikkan rating, page view ataupun komen.

Di sini, di senaraikan 10 jenis widget yang perlu ada di dalam blog kita. Widget-widget ini sebenarnya sangat-sangat membantu untuk menaikkan rating, page view ataupun komen pada blog kita.

1. Followers

2. Shout box (Jika perlu)

2. Recent comments

4. Blog Archive

5. Labels

6. Related posts

7. Feed

8. Blog List (Jika perlu)

9. Link list (Jika perlu)

10. Popular posts (Jika perlu)
Adsense Content. bottom of article

0 komentar:

Posting Komentar