Cara buat link pada menu header

Posted by mije Kamis, 03 Maret 2011 0 komentar
Salam semua.. Semalam mijie ada terima satu soalan berikut berkenaan untuk buat menu header. Sorry semalam busy tak sempat nak buat.
Salam..sy fiza..maaf kalo sy mnganggu..sy dpt email nie dari blog mijie..sy dh try buat menu blog,tp sy x fhm macam mana nk masukkan perkara dlm setiap menu?cthnya utk menu "tentang saya"..mcm mana sy nk link dngan menu header..lg 1 sy nk tnya, mcm mna sy nk wat blog yg ada 3 colum?sy btul2 x fhm..sbb byk istilah yg wat sy confius mcm jquery..arap mijie blh tlg sy..sy x tau nk tnya sapa dh tq
Ok. Firstly, thanks pada fiza kerana bertanya. Ok untuk buat link tersebut, sila ikut step dibawah nie.  Untuk buat link "Tentang Saya" pada menu diatas tu adalah dari page dan yang lain-lain adalah dari labels.

Step 1 - Ok untuk buat page, pergi ke "Posting", pastu ambik "Edit page" and then click pada "New page".

Step 2 - Kemudian "Publish page" dan "Copy link address" page tersebut.



Step 3 - Kemudian, paste link tersebut pada tutorial sebelum ni..Contohnya 

  • TESTING



  • Step 4 - Ok siap untuk buat menu link dari page.


    Ok seterusnya nak buat link melalui labels atau kategori.

    Step 1 - Create satu entry, kemudian pada bahagian labels letak satu perkataan. Contohnya tutorial. Untuk next entry, anda perlu labelkan nama yang sama iaitu tutorial jika entry tersebut adalah tutorial.

    Step 2 - Kemudian create satu link seperti berikut
    http://mymijie.blogspot.com/search/label/tutorial

    Nama tutorial adalah sama seperti pada nama yang anda create pada label tadi.

    Step 3 - Kemudian, ikuti langkah seperti step 2 diatas atas tadi.

  • TUTORIAL



  • Ada sesetengah blogger yang menggunakan link pages untuk setiap menu tersebut tapi bagi mijie lebih suka buat link menu berdasarkan labels@kategori kerana page pada menu tersebut akan update jika kita buat entry dengan menggunakan labels yang sama tapi jika guna pages, setiap page hanya mempunyai satu entry sahaja pada satu-satu masa.

    Ok siap.. harap-harap faham yer dengan penerangan di atas ni yer. Kalau tak jadi jugak sila komen dibawah nie yer..Untuk buat 3 column, nanti kan tutorial selepas ini..

    Lagi tutorial klik sini yer
    Adsense Content. bottom of article

    0 komentar:

    Posting Komentar