Hari pertamaku

Posted by mije Jumat, 03 Desember 2010 0 komentar
Assalamualaikum. Sorry sebab lambat update kenangan-kenangan hari pertamaku kerja disini. Tepat jam 8.02 mijie sampai. Terlambat 2 minit, bukan sengaja tapi memandangkan cuaca disini tidak mengizinkan, air hujan mencurah-curah tanpa henti terpaksa melambatkan masa perjalanan ku ke tempat kerja. Perjalanan yang mengambil masa selama lebih kurang 20 minit.

Sampai-sampai kat tempat kerja, mijie naik tingkat 1 di menara permint untuk mendaftarkan diri dan hanya seorang staf yang telah sampai. Mijie menunggu di ruangan menunggu untuk proses seterusnya. Selepas 30 minit, mijie di hantar ke tingkat 10, di Bahagian Teknologi Maklumat untuk berjumpa staf-staf disini dan tempat mijie menjalankan tugas nanti. Macam polis pulak..hehe

Staf disini sangat sporting dan mudah bergaul walaupun umur yang jauh berbeza. Sebenarnya di sini adalah tempat mijie praktikal pada tahun lepas. So, tak delah segan sangat kan. Teringat masa pratikal dulu. Dulu datang sini 4 orang tapi sekarang sorang-sorang je. heheh..Sampai-sampai je terus breakfast dengan diorang.

Hari pertama mijie telah ditugaskan untuk melihat sistem-sistem yang telah digunapakai disini. Ini adalah bertujuan untuk memudahkan jika ada apa-apa perubahan pada sistem tersebut. Sistem ni menggunakan PHP dan database mysql. Oklah sebab sebelum ni pun guna yang ni jugak.Tapi sebelum tu kena buat poster untuk sambutan maal hijrah hari selasa ni. Ni yang best kerja sini, banyak aktiviti yang diadakan. So, boleh bergaul-gaul dengan staf-staf di bahagian lain. Tapi yang tak bestnye kat sini blogspot.com dan shoutmix kena block,so kena BW kat rumah jelah. Tu pun kalau internet ok. huhu

Pukul 5 lebih mijie keluar office untuk balik ke rumah tapi malangnya motor mijie tak dapat dihidupkan, dah berapa kali start tapi enjin ni masih degil untuk hidup..Maklumlah dah lama tak bawa kan, duk kat bangi tak bawa pun motor ni, tinggal kat kampung je. Lepas tu, mijie cari kedai kat kawasan-kawasan tu mana tau kot-kot masih ada kedai yang buka, time tu pun dah pukul 6 lebih. Tapi malangnya semua kedai dah tutup. Waaaa. cuak3..

Nilah motor yang tak hidup 2..huhu

Nak call rumah tapi battery handphone pulak habis. Aiya masa ni jugak dia nak habis kan. Terpaksa cari public phone. Bukan senang nak cari public phone yang ok walaupun banyak kat tepi-tepi jalan tapi semuanya rosak.  Ni angkara orang-orang yang tidak bertanggungjawab ar nie. Menyusahkan orang je. Tapi nasib baik dalam banyak-banyak terjumpa juga satu yang ok. Alhamdulillah boleh call rumah. Yeaaahhh. Tu pun dah hampir pukul 7 malam.

Pinjam dari pakcik google. Tak sempat nak snap lah.hehe

Hampir pukul 9 malam, abang ipar datang. Sebelum tu pun risau takut tak jumpa cari, nak call handpone dah mati kan, so, tunggu jelah kat tepi jalan. Nasib baik jumpa. Start-start enjin tak nak hidup jugak walaupun dah tukar plug baru. So terpaksa tunda sampai ke rumah. Huh cuak2.. Nilah pengalaman yang menyedihkan pada first time kerja.huhu..


P/S : Sediakan peralatan membaiki dalam kenderaan anda yer terutama yang biasa digunakan. huhuuh
Adsense Content. bottom of article

0 komentar:

Posting Komentar