Punca-Punca Stress Ditempat Kerja

Posted by mije Rabu, 23 Juni 2010 0 komentar

Arggghhhh.. Tension nya hari ini.. Tiap2 hari tension. TENSION TENSION TENSION.. Tidak boleh dinafikan bahawa sebagai seorang pekerja, anda mesti mengalami masalah yang sama. STRESS..Stress berlaku bukan hanya disebabkan terlalu banyak kerja yang perlu dilakukan tapi banyak penyebab lain. Antara penyebab lain adalah :-


1 - Rakan kerja yang tidak membantu
Bekerja di tempat yang baru banyak memberikan masalah. Dengan suasana yang tidak biasa, bos yang baru, sistem yang baru tanpa bantuan rakan-rakan kerja sudah pasti anda mengalami kesusahan untuk menyesuaikan diri. Lebih-lebih lagi jika rakan kerja yang anda harapkan sebagai senior itu, asyik buat kerja sendiri dan menganggap anda tidak wujud di situ. Konfem anda pasti stress.


2 - Selalu dimarahi tanpa sebab
- Pernahkah anda menghadapi situasi ini? Jika sekali anda dimarahi tanpa sebab boleh menyebabkan motivasi kerja anda merundum jatuh ke tahap yang minimum atau kosong dan stress akan mula hadir dalam kerja anda.



3 - Hasil kerja anda tidak dihargai
- Anda diberikan tugasan yang agak sukar untuk anda lakukan tapi anda tetap  untuk mencuba mencuba dan mencuba. Dan akhirnya tugasan itu berjaya dihasilkan dengan usaha anda sendiri tanpa perlu bantuan orang lain. Tapi, sampai masa untuk menghantar tugasan anda, bos langsung tidak tengok hasil kerja tersebut dan menganggap itu perkara mudah baginya walaupun sukar bagi kita yang masih baru.  

4 - Suasana pejabat yang membosankan
-  Memang benar dalam pejabat tidak boleh bising kerana masing2 mempunyai kerja yang tersendiri. Tapi apa salah hiburkan hati sekejap dengan lawak pekerja, sembang2 ataupun memasang lagu untuk mengelakkan daripada terus sunyi seperti tiada orang.  



5  - Tidak mahir dengan bidang kerja
Zaman sekarang bukan mudah nak cari kerja yang sepadan dengan keinginan dan kelulusan anda. Anda meminati IT, tetapi bekerja sebagai pegawai pemasaran yang terpaksa bertemu dengan klien, perlukan skill pengucapan awam sedikit sebanyak memberikan stres kepada diri anda bukan? Bidang yang berbeza sudah pasti sukar untuk menguasainya dalam masa yang singkat. Tetapi kerja tidak melihat itu semua. Apabila anda menyandang jawatan tersebut, nak atau tidak anda perlu lakukannya. Tapi kalau tidak mahir memang anda akan stres.


6 - Kerja yang tidak kehabisan/berulang
- Bayangkan tiap-tiap hari buat kerja yang sama, asyik-asyik kena buat perkara yang tu je. Dari pagi sampai petang buat perkara yang sama. Mesti tension kan. Kadang-kadang kita juga ingin membuat perkara yang baru dalam kerja ini.. Baru mendapat kepuasan kerja..

Ok cukuplah dulu 6 punca stress....Ok chowww dulu yer..Sambung buat kerja balik ni..Kerja dah sampai..:)
Adsense Content. bottom of article

0 komentar:

Posting Komentar